Cubul Rubik: exercițiu pentru o minte ageră – Rezolvare
Cubul Rubik: Povestea
Cubul Rubik este un joc de tip puzzle, inventat, în anul 1974, de către sculptorul și profesorul de arhitectură Erno Rubik, pentru a-i ajuta pe elevii lui să înțeleagă geometria în spațiu. Cubul se prezintă sub diferite variante și cunoaște mai mulți algoritmi de rezolvare. În ciuda numărului mare de poziții posibile, se spune că magicul cub poate fi rezolvat în cel mult 25 de mutări. Se pare că, inițial, profesorul maghiar a avut nevoie de mai bine de o lună pentru a rezolva puzzle-ul pe care l-a creat și care a devenit mai apoi cea mai bine vândută jucărie din lume. În prezent unii reușesc să-l rezolve în mai puțin de un minut.
Nepoții mei, care se descurcă de minune în rezolvarea cubului în timp record, m-au impulsionat să învăț și eu arta manipulării acestei jucării. Cu exercițiu și dedicare am reușit să rezolv cubul Rubik în mai puțin de 2 minute și mi-am adus aminte, cu un zâmbet șiret pe buze, de colegii mei din școala generală care se lăudau pe atunci că pot rezolva, destul de repede, două laterale ale cubului. Am primit aprecieri din partea nepoților mei și de atunci, din când în când, rezolv acest exercițiu pentru a antrena mintea ageră pe care o posed.
Cubul Rubik – rezolvare variantă 3x3x3
Rezolvarea cubului Rubik începe cu un cub dezordonat și cu un singur pătrat galben în mijlocul părții de sus al simpaticului joc. Pentru ca explicațiile să aibă sens, voi denumi părțile cubului astfel: Top (T), Bottom (B), Front (F), Back (Bk), Left (L), Right (R), iar mișcările pe care le voi folosi sunt acestea: sus (s), jos (j), stânga (st), dreapta (dr). Simplu, nu? Urmărind pașii de mai jos se poate rezolva cubul Rubik în mai puțin de 2 minute.
P1: În jurul pătratului galben se formează o cruce din pătrățele albe.
P2: Pe rândul 1 al cubului, sub fiecare pătrat alb din Top se identifică o anumită culoare (în cazul meu am început cu verde). Rândul 2 al cubului se mișcă în așa fel încât să se potrivească culoarea cu cea de pe rândul 1 (verde sub verde). Urmează rotirea de două ori a părții Front, astfel încât pătratul alb din Top să ajungă în Bottom, iar cele două pătrățele verzi să ajungă pe rândul 2 și 3 al cubului. Se repetă mișcarea cu celelalte trei laturi. În final obținem o cruce albă completă pe Bottom pe care o putem vedea când întoarcem cubul și vechiul Bottom devine noul Top.
P3: Rezolvarea părții albe se face identificând un pătrat alb pe rândul 3, mutându-l astfel încât opusul lui (în cazul meu roșu) să se afle pe latura culorii lui (cea în care se găsesc cele două pătrățele pe mijlocul rândurilor 1 și 2). Cu crucea albă în sus și latura culorii îndreptată spre corp, se face următoarea mișcare: Bdr, Fdr, Bst, Fst (dacă culoarea de pe rândul 3 este în partea dreaptă, și invers dacă culoarea se află în partea stângă). Dacă un pătrat alb este pe Bottom îl plasăm sub locul unde ar trebui să ajungă și rotim cubul până eliberăm culoarea. Se repetă mișcarea cu celelalte pătrățele albe până toată partea albă din Top este completă, moment în care vom observa că și rândul 1 al cubului este finalizat pe toate laturile.
P4: Rezolvarea rândului 2 al cubului implică întoarcerea cubului, astfel încât vechiul Top alb să devină noul Back. Cu partea galbenă înspre corp, se poziționează pătratul din top, fără galben în conținut, pe culoarea lui (am ales verde) și se observă în ce parte este culoarea pătratului opus lui (portocaliu) din rândul 1 Front (în acest caz stânga, cea ce înseamnă că mișcarea cubului se va orienta spre dreapta). Se face următoarea mișcare: Fdr Lj Fst Ls (sau Fst, Rj, Fdr, Rs dacă culoarea este spre dreapta). Se repară partea albă, după metoda de mai sus. Se continuă aceeași mișcare cu toate pătratele care nu conțin galben. În cazul în care nu mai sunt disponibile pătrate fără galben și rândul 2 nu este completat, stricăm ce avem și facem mișcarea cu un pătrat ce are în compoziție galben, pentru a elibera cele de care avem nevoie. Mișcarea și repararea părții albe se continuă până ce rândul 2 este realizat pe toate laturile.
P5: Rezolvarea rândului 3 implică cele mai complexe mișcări ale cubului Rubik. Cubul se întoarce cu partea galbenă în sus, astfel încât această parte să devină Top.
P5a: Căutăm să avem fulger sau linie formată din pătrățele galbene. Dacă nu avem nimic sau dacă avem fulger, urmărim mișcarea aceasta: Fdr, Tst, Rs, Tdr, Rj, Fst, până obținem pește cu sau fără coadă, T dublu sau linie. Dacă avem deja linie rotim astfel: Fdr, Rs, Tst, Rj, Tdr, Fst. Uneori partea galbenă se poate completa în totalitate chiar și acum. Dacă partea galbenă nu s-a completat, dar avem pește fără coadă, T dublu sau linie, facem mișcarea: Rs, Tst, Rj, Tst, Rs, Tx2, Rj o singură dată, urmărind să avem un pătrat galben, într-un colț (pește cu coadă). Dacă nu avem formele menționate repetăm mișcarea de două ori.
P5b: Cu partea galbenă formând Top, urmărim să avem două pătrățele la culoare, pe colțurile rândului 1, pe fiecare latură. Dacă le avem facem mișcarea următoare o singură dată, dacă nu le avem facem mișcarea de două ori: Rj, Fdr, Rj, Bkx2, Rs, Fst, Rj, Bkx2, Rx2.
P5c: Cu partea galbenă formând Top și o parte completă formând Back, analizăm în ce parte singurul pătrat de pe latura necompletată trebuie să ajungă. În cazul cubului meu mișcarea este spre dreapta: Rs, Tdr, Rs, Tst, Rs, Tst, Rs, Tdr, Rj, Tdr, Rx2 (mișcarea spre stânga este aceasta: Rx2, Tst, Rs, Tst, Rj, Tdr, Rj, Tdr, Rj, Tst, Rj).
Gata! Cubul este rezolvat. Nu uita că de fiecare dată când se strică cubul, se reiau mișcările din acel punct și de fiecare dată când se sare un pas se continuă de la acel moment. Nu ezita să strici ce ai creat parțial pentru a ajunge la rezolvarea completă a cubului. Învață algoritmul, repetă, repetă și iar repetă. În final vei rezolva cubul cu ochii închiși, spre surprinderea și amuzamentul celor care te vor privi.
Imaginea de referință și fotografiile din articol îmi aparțin.